8. RhB - Švýcarské dráhy
Vozový park
Obsah : Berninká dráha vozy Abe a Gem Albula trať - Ge 6/6 I Krokodýl
|
Berninská dráha
v dnešní době slouží v komerčním provozu tyto stroje :
4 x Abe 4/4
9 x Abe 4/4 II
6 x Abe 4/4 III
2 x Gem 4/4
Nové Abe 8/12 Allegra
Vozový park tvoří převážně osobní vozy. Nákladní vozy jsou připojovány na konec soupravy až do celkové maximální váhy soupravy 140t. Z důvodu bezpečnosti a také důvodu přepravy nebezpečného nákladu jsou ostatní nákladní vozy používány v samostatných nákladních vlacích. I když byla trať zřízena původně pouze pro turistický provoz, v dnešní době pomáhá obchodu s Itálií přepravou nezanedbatelného množství nákladu, především topného oleje, pohonných hmot a dřeva. Kromě toho trať částečně obsluhuje také místní obchodní firmy z poschiavského údolí.
Nabitý jízdní řád je navržen s celoročním provozem osobních vlaků pravidelně každou hodinu v obou směrech. Vlajkovou lodí je Bernina Express a Trentino Rosso jedoucí v opačném směru.
V zimě je pravidelně v provozu parní sněhová fréza, což je velká turistická atrakce přitahující železniční nadšence z celého světa.
V souvislosti s nebezpečím lavin vyvinula Berninská dráha neobvyklou proceduru k odstranění tohoto alpského nebezpečí. Na konci zimy jsou používána děla k odstřelování lavin, čímž je získána alespoň nějaká kontrola nad jejich výskytem.
Abe 4/4 I
Jedná se o osobní elektrickou jednotku s oddíly první a druhé třídy a 4 nápravami, které jsou všechny hnací. Vyrobeny byly v letech 1946 až 1953 přestavbou již existujících jednotek z let 1908 – 1911. Po přestavbě nesly provozní čísla 30 – 38 a pracují v soustavě 1000V stejnosměrného proudu. Po nasazení nových jednotek ABe 4/4 III. generace v letech 1988 – 1990 již nejsou tolik nasazovány. Ovšem nepostradatelné jsou v letě, ale i to se mění v návaznosti na bezprostřední nasazení jednotek ABe 8/12 Allegra do provozu.
Abe 4/4 II
Jednotky řady ABe 4/4 II. byly prvními novými pohonnými vozidly, které získaly Rhétské dráhy po převzetí Berninské dráhy (r. 1943) pro berninskou trať napájenou 1000V. Dodávka probíhala ve dvou sériích: č. 41 – 46 v letech 1964 – 1965 a č. 47 – 49 v roce 1972.
Abe 4/4 III
Jednotky ABe 4/4 III generace byly vyrobeny v počtu 6 ks v letech 1988 až 1990 firmou SLM a ABB a byly označeny čísly 51 - 55. Jednotky jsou využívány na lince Bernina, kde pomohly vyrovnat se s nárůstem provozu. Délka přes nárazníky je 16 886 mm, šřka 2 650 mm max. rychlost 65 km /hod, trvalý výkon 1016Kw . Přenos proudu je přes 2 sběrače, ovládání GTO tyristor. Jednotka má kapacitu 12 míst v první třídě a 16 míst ve 2 třídě.
Přejít na stránku o Abe 4/4 III
ABe 8/12 Allegra
Na objednávku Rhétských drah RhB vyrobila firma Stadler Rail 15 souprav v letech 2009 až 2010, a dostali číslování 3501 až 3515, jsou provedeny v červeném nátěru, První souprava byla dodána 13.10.2009 do Landquart k zahájení všech podrobných zkoušek a testů . Nové vlaky jsou použity RhB na pravidelných linkách od roku 2010.
Přejít na stránku o Abe 8/12 Allegra
Trať Albula
Ge 6/6 I Legendární Krokodýl ( Crocodille )
" Krokodýl " je přezdívka elektrických lokomotiv, původně švýcarské lokomotivy SBB řady Ce 6/8 II a Ce 6/8 III. Později se tato přezdívka rozšířila i na řady 1 100 a 1100.1. rakouské lokomotivy velmi podobné konstrukce . Tato přezdívka přešla i na úzkorozchodné lokomotivy švýcarské řady řady Ge 6/6 I a do dnes nesou označení " rhétský krokodýl ".
RhB objednala u lodních společností SLM, BBC a MFO výrobu 6 ks lokomotiv pod označením Ge 6/6 číslo 401 až 406. Jejich nákup se uskutečnil v roce 1921. Pro elektrifikaci trati Albula byl tento nákup nezbytný. Také provoz na trati Landquard - Davos vyžadoval nové silnější lokomotivy než byly současné Ge 2/4 a Ge 4/6.
Bylo tedy v letech 1921 až 1929 nakoupeno celkem 15 lokomotiv v několika etapách. V roce 1921 - 6 ks s označním 401 až 406, v roce 1922 4 lokomotivy 407 až 410, 2 lokomotivy 411 a 412 v roce 1925 , a poslední 3 lokomotivy v roce 1929 s čísly 413,414, a 415. S těmito lokomotivami se RhB dobře podařilo nahradilt ustupující parní lokomotivy.