Abe 4/4 II

Jednotky řady ABe 4/4 II. byly prvními novými pohonnými vozidly, které získaly Rhétské dráhy po převzetí Berninské dráhy (r. 1943) pro berninskou trať napájenou 1000V. Dodávka probíhala ve dvou sériích: č. 41 – 46 v letech 1964 – 1965 a č. 47 – 49 v roce 1972.

 

Mechanické komponenty byly vyrobeny továrnou SWS (Schweizerische Wagons- und Aufzügefabrik AG Schlieren-Zürich), elektrická výzbroj pak firmou SAAS a Brown, Boveri & Cie, odpovídající starým technologiím pro stejnosměrné napájení.  

Vozidla této řady mají maximální rychlost 65 km/h, váhu 41 tun (první série) a 43 tun (druhá série), celkový výkon 680 kW (910 koní) a dvě spřažené jednotky mohou táhnout maximální zátěž na hák. Druhá série se liší pouze délkou o 35 cm delší a odlišným typem podvozku. Délka je 16540 mm (resp. 16886 mm u druhé série).

 Od uvedení do provozu nebyly v podstatě předmětem podstatných změn. Nesou červený nátěr, v první třídě mají 12 a ve druhé třídě 24 sedadel.

 

Vestavěné mnohočlenné řízení umožňuje spřažení s elektro-dieselovými stroji Gem 4/4 (801, 802) a novějšími ABe 4/4 III. (51-56). Navíc může být jednotka řízena sněhovou frézou Xrotet (9218, 9219) strojvedoucím sněžné frézy.

 

Na konci letní sezóny 2010 a po dodávce nových ABe 8/12 Allegra byla tato vozidla vyřazena. V listopadu 2010 byly do šrotu odtaženy č. 41, 42 a 45, v polovině prosince pak následovaly č. 43 a 44. Tři zbývající stroje z druhé série byly přeřazeny ke služebním účelům namísto Xe 4/4 č. 9922 – 9924.

 

 

Ačkoli byla vozidla dodána v červeném nátěru, jejich celkový vzhled se vyvíjel v souladu se směnícími se standardy Rhétských drah. Při dodávce měly č. 41 – 46 chromové lišty, druhá série je měla natřené. Ty byly původně zlaté a později bílé. Označení drah bylo od počátku u všech strojů ve zkrácené německé verzi RhB. Od roku 1973 do současnosti bylo doplněno logo Rhétských drah a v roce 1983 doplněn celý název dráhy ve třech jazykových mutacích. Během let se změnil také font písma. Nejvýraznější změna proběhla v roce 1988, kdy byly přidány proužky na spodek karoserie a podvozek natřen na šedo, ve stylu ostatních lokomotiv RhB.

 

                                             Přehled vozů ABe 4/4 II

Číslo jednotky

Uvedení do provozu

Postavení

41

1964

Listopadu 2010 zrušena

42

1964

Listopadu 2010 zrušena

43

1964

Prosince 2010 zrušena

44

1964

Prosince 2010 zrušena

45

1964

Listopadu 2010 zrušena

46

1965

v provozu

47

1972

v provozu

48

1972

v provozu

49

1972

v provozu

 

 

Zpět nahoru

Zpět na ABe 4/4 I

Zpět na stránku       8.  RhB  - Vozový park

Pokračovat na ABe 4/4 III