Ge 6/6 I    Legendární    Krokodýl   ( Crocodille )

 

 " Krokodýl "  je přezdívka elektrických lokomotiv, původně švýcarské lokomotivy SBB řady Ce 6/8 II  a Ce 6/8 III. Později se tato přezdívka rozšířila i na řady 1 100 a 1100.1. rakouské lokomotivy velmi podobné konstrukce . Tato  přezdívka přešla i na úzkorozchodné lokomotivy švýcarské řady řady Ge 6/6 I a do dnes nesou označení      " rhétský krokodýl ".

RhB  objednala u lodních  společností SLM, BBC a MFO výrobu 6 ks lokomotiv pod označením Ge 6/6  číslo 401 až 406. Jejich nákup se uskutečnil v roce 1921. Pro elektrifikaci trati Albula byl tento nákup nezbytný. Také provoz na trati Landquard - Davos vyžadoval nové silnější lokomotivy než byly současné   Ge 2/4 a Ge 4/6.

Bylo tedy v letech 1921 až 1929 nakoupeno celkem 15 lokomotiv v několika etapách. V roce 1921 -  6 ks s označním 401 až 406, v roce 1922  4 lokomotivy 407 až 410, 2 lokomotivy 411 a  412 v roce 1925 , a poslední 3 lokomotivy  v roce 1929 s čísly 413,414, a 415. S těmito  lokomotivami  se RhB dobře podařilo  nahradilt ustupující parní lokomotiy. 

 

 

Lokomotiva Ge 6/6 je 13,3m dlouhá a váží 66 tun. Dosahuje max. rychlosti  55 km/hod a její síla dosáhla 794 kW. Má uspořádání náprav C´ C". Pojezd lokomotiy tvoří podvozky se třemi hnacími nápravami. Skříň lokomotivy se skládá ze tří částí. Ve vysokén střední části je umístěn transformátor, volič odboček , pomocné pohony a na střeše sběrače. Na obou čelech jsou kabiny strojvedoucího. Na střední část osově navazují nízké podlouhlé a užší  hnací jednotky, pod jejichž kapotami  jsou uloženy trakční motory. Pro lokomotivy krokodýl je vlastní spojnicový pohon. Motory pohánějí jalový hřídel, ze kterého se kroutící moment přenáší spojnicemi na hnací dvojkolí. Spojnicový pohon však způsobuje ve vyšších rycholstech lehké vrcení, což  také připomínalo pohyb krkodýla.

Krokodýly měly zelenou a hnědou barvu. A to také zvýraznilo podobnost s těmito plazy.

 

 

První stroj  č. 401 byl vyřazen v roce 1974  kvůli nehodě cca po 50letch služby.  Již od roku 1958  nové lokomotivy Ge 6/6 II   začaly vytlačovat Ge 6/6 I krokodýl  do méně náročných služeb. Tento proces vytlačování výrazně ovlivnily  dodávky  lokomotiv Ge 4/4 II od roku 1973, takže do konce roku  1984 bylo již vyřazeno 6 lokomotiv. Vyřazeny  byly lokomotivy č. 403, 404, 405, 408, 409, 410.  Lokomotiva  č. 402 byla vyřazena o rok déle, v roce 1985,  a je nyní umístěna v muzeu dopravy ve Švýcarsku.

Po nehodě v roce 2000 byl vyřazen Krokodýl č. 411,  a předán v roce 2001 do Deutches Museum v Mnichově. Po poruše převodovky v roce 1993 byl vyřazen další stroj č.413, a z toho samého důvodu i stroj stroj č. 412 v roce 2008. Po rozebrání strojů byly  díly využity jako náhradní díly.

 

Stroje č. 414  a 415 jsou připraveny k přeřazení  do provozního muzea. Ani jedna z  15 lokomotiv  Krokodýl,  které byly uvedeny do provozu , nenesly  žádná jména.  Do dnešního dne se dochovalo 6 strojů, přičemž jsou  1 ks jako pomník v Bergünu před nádražím,  3 ks v muzeu v Luzernu, v železničním muzeu v Kerzes, v muzeu v Mnichově. Poslední 2 stroje č. 414 a 415 jsou stále považovány za opravitelné lokomotivy.

 

 

 

 Přehled lokomotiv Ge 6/6 I

 

číslo

Uvedení do provozu

Vyřazení

Současný stav

 

 

401

30/06/1921

1974

vyřazen po nehodě a demolici 1975

 

 

402

11.07.1921

1985

Je nyní vystavena v muzeu dopravy ve Švýcarsku v Lucernu

 

 

403

19/07/1921

1984

sešrotována

 

 

404

07/30/1921

1984

sešrotována

 

 

405

19/08/1921

1984

sešrotována

 

 

406

16/09/1921

1984

vystavena v továrně BBC Oerlikon, od 1999 pomník v továrně ABB Pratteln, od r. 2005 železniční muzeum Kerzes

 

 

407

07/20/1922

1985

nejprve u Union banky v Curychu, od r. 1994 pomník u žst. Bergün

 

 

408

08.12.1922

1984

sešrotována

 

 

409

08/29/1922

1984

sešrotována

 

 

410

24/10/1922

1984

sešrotována

 

 

411

26/10/1925

2000

vyřazen po nehodě v roce 2001 předán do Deutsches muzeum v Mnichově

 

 

412

27/11/1925

2008

zlikvidován po poruše převodovky, demontáž 2008

 

 

413

17/06/1929

1993

zlikvidován po poruše převodovky, demontáž 1996

 

 

414

06/25/1929

-

stroj připraven  do provozního muzea

 

 

415

07.02.1929

-

stroj připraven  do provozního muzea

 

 

 

 

 

 

 Zpět nahoru

zpět na stránku Abe 8/12 Allegra

 zpět na stránku  8. RhB vozový park