2.6    Po stopách RhB 2011 -  Trať Albula

Stanice Preda

Obsah:

  • Stanice Preda
  • Tunel Albula
  • Jízda vlakem z Predy do Bergünu

 

 

 

 

 

 

 

Nejvýše položená stanice na trati Albula je Preda. Ve středu  17.8.2011. v 10:45 hod jsme vyšli pěšky z Bergünu po naučné stezce Via Albula. Zde v této stanici ve 14:53 hod.  končí naše 7 km pěší poznávací tůra. Pro orientaci přikládám schematickou mapku. Před stanicí Preda u osady Naz vyjede vlak na plošinu, kde  již několik let  na zhruba jednom kilometru, je trať rozšířena na dvojkolejnou, aby se zde mohly vyhnout vlaky z obou směrů. La Preda je se svojí výškou 1789 nad hladinou moře nejvyšší stanicí na této trati, a  je umístěna asi tak na poloviční vzdálenosti  z Thusis do St. Moritz.

  

 

 

 

 

 

 

Piz Fregslas stoupá do výšky 2819 m

Po prohlídce nádraží a pořízení fotografií do našíich webových stránek nadešel  čas  odjezdu a zakoupit jízdenky  na vlak. Nádraží je bez obsluhy. Jsou zde orintační tabule, kterým rozumí i turista bez znalosti místního jazyka, a jízdní řády jsou  také srozumitelné. Ale navolit v automatu  jízdenky,   bylo lepší provádět ve dvou. Nákup se zdařil, vlak přijel naprosto přesně v 16:00hod.

 

Nákup jízdenek v automatu

 Pohled na hřebeny z obce Naz

 

 

 

Uprostřed  Piz Ela o výšce 3339m

Náš vlak zpět do Bergünu  ze stanice Preda po rovině dlouhé cca 1 km začne prudce klesat údolím řeky Albula . Nad údolím se tyčí skalnaté masívy Albula Alpen dosahující výšky přes 3 000m nad mořem.

 

Tunel Albula

Severní portál Albula tunelu ústí přímo do tohoto nádraží. Po zdolání 5.865 m dlouhého tunelu dojede vlak do stanice Spinas a dále klesá ve sklonu 32 promile do stanice Bever, kde končí tzv. Engadinerlinie (trať Bever – Scuol-Tarsp).

 

 

 

 

 

Tunel Albula se svým nejvyšším bodem ve výšce 1820 m. n. m. je po tunelu Furka druhým nejvýše položeným alpským tunelem ve Švýcarsku. Stavba spojuje údolí Albula a Engadin a asi jeden kilometr západně od Albula Pass podjíždí evropské rozvodí řek Rýna a Dunaje. Při svýstavbě se objevily neobvyklé problémy. Proud ledové vody proměnil již vytěženou skálu v kašovitou hmotu a pravidelně ucpával severní štolu. Ve stejnou dobu silný proud nad severním tunelem vyschl. Proud o síle 300 litrů za vteřinu musel být převeden pomocí čerpadel. To stavbu prakticky zastavilo a dodavatelskou firmu Ronchi & Carlotti přivedlo k bankrotu.

Na stavbě se podílelo 1316 dělníků, 16 z nich přišlo o život. K průrazu došlo 29. května 1902 ve 03:00 hod. Vyraženo bylo 3030,5m ze severní a 2835 m  jižní strany.  

Sanace Albula tunelu

                                                                                                                                                                                                                                                          Největším projektem je však sanace Albula tunelu. V roce 2009 RhB zkoumala, zda je výhodnější sanovat stávající tunel anebo vybudovat nový. Na jaře 2010 oznámila, že vybuduje nový tunel. Náklady se odhadují na 260 milionů franků. Podle údajů RhB bude nová stavba sice o 20 milionů franků dražší než sanace stávajícího tunelu, pro novostavbu však hovoří bezpečnost, provoz, harmogram i stavební technika. Největší výhodou je, že během výstavby může být zachován provoz na trati. Výstavba by měla začít v roce 2014 a očekává se, že potrvá šest a půl roku. Nová stavba bude slučitelná se statutem památky světového dědictví UNESCO. RhB získalo také souhlasné stanovisko komise památkové péče. Nový tunel bude budován asi 30 m od stávajícího tubusu, stávající tunel bude využit jako únikový, což zvýší bezpečnost dopravy.Zpět Největším projektem je však sanace Albula tunelu. V roce 2009 RhB zkoumala, zda je výhodnější sanovat stávající tunel anebo vybudovat nový.


Zpět  vlakem z Predy do Bergünu

  

 

 

 Pro orientaci je nakreslena velmi zřetelně schema tratí a stanic na stolečku pod oknem vagonu. Vagony jsou velmi prostorné, pohodlné.

 

Konec dnešní reportáže. 

Reportáž pokračuje na stránce  2.7 Postopách RhB 2011 trať Albula  - St Moirtz