Duben 2015

Čistící lokomotiva - cleaning lokomotive

 

Čistící lokomotiva

 

Když nějaký čas na kolejišti nejezdíte, koleje vlivem povětrnostních vlivů oxydují, jsou zašpiněné prachem, hlínou od děště a navíc, když nemáte kolečka vagonků kovová, tak je na kolejích nános plastu od plastových koleček. Jakmile jsou koleje zoxydovány a zaneseny, lokomotivy prostě nejezdí. Diskutoval jsem tuto otázku s několika modeláři, jakou oni mají zkušenost, hledal jsem informace v časopisech, na internetu atd.  V podstatě jsem došel k závěru, že je několik možností, proč lokomotivy nesnímají proud a signál k pojezdu:

       - spojky kolejí jsou zanesené prachem a nepřevádí proud 

       - hlava kolejí je zoxydovaná,  nebo pokrytá vrstvou plastu a nepředává  proud a signál lokomotivnímu sběrači

      - sběrač lokomotivy je zašpiněný od prachu nebo plastu a nesbírá proud a signál

 

V prvním případě jsem kontakt spojek řešil podle informace pana Romana Šilera - Drah - servis, a to vtlačením kontaktní vazelíny od LGB do plechových spojek. Po třech letech neustálého trápení jsem opustil originál  plechové spojky LGB, a přešel jsem postupně na spojky šroubované Massoth. Na srazu 16.5.2015 u pana Zezulky se nechal jeden modelář slyšet, že tyto spojky nejsou modelové, a že je zavrhuje. Ano je to možné. Když osadíte tyto spojky Massoth nové, tak na kolejích září, ale až povrch zoxyduje, při normálním provozu si toho ani nevšimnete. Učel světí prostředky. Proto  postupně vylamuji všechny plechové spojky, a měním za spojky Massoth. Použil jsem i spojky LEBU,  ale ty jsem z praktických důvodů brzo opustil. Pro šroubování ze strany, ( mnohdy nebylo místo pro šrouboivák ) a pro prokluzování 6 hranu při dotažení . Proto jsem zkusil další spojky Massoth, u nich jsem skončil,  možná nejsou tak modelové, ale mě velmi vyhovují.

 

V druhém případě  zoxydované koleje  - osobně řeším tuto otázku tak, že  před zahájením každého  dne provozu na kolejišti,  projedu kolejiště lokomotivou, která tlačí vagon s čistícími pásky od LGB. Tam kde se lokomotiva zastaví,  projedu koleje ručně skelným  papírem na ručním držáku pro truhláře,  koupeném v Globusu. Je to zdlouhavá práce, příprava kolejí před jízdou mi mnohdy trvá 2 hod. Lepší je způsob co provádí pan Vítovský z Hradečna, který má  za lokomotivou zapojenu železnou desku cca 10 x 9 cm a na ní připevněn skelný papír pomocí suchého zipu. Projíždí tak průběžně kolejiště, když si myslí, že je potřeba koleje očistit. Toto mne velmi inponuje a provedu to také tak. Ale co s tunely, ve kterých jsem dlouho nejezdil. Postavil jsem  dva tunely, ve kterých jsem nezahájil provoz ihned po výstavbě, a koleje zoxydovaly. Proto jsem si pořídil "Čistící lokomotivu", která předními koly brousí kolej, čímž zajistí kontakt pro sběrače lokomotivy, které jsou až za brousícími koly. Bohužel po vizuální kontrole vyčištěné koleje jsem zjistil, že lokomotiva po kolejich skáče jako koza s mezerami čištění cca po 2 - 3 mm. Domníval jsem se , že lokomotiva je moc lehká, proto jsem předek lokomotivy nad brousícím kolem přitížil. Výsledek nebyl o mnoho lepší. Zkusil jsem různé rychosti lokomotivy, ale je  to pořád stejné. Největší problém čištění kolejí je v tunelech.  Na kolejišti jsou tunely dlouhé až do 4 metrů, a nelze se do nich vždy fyzicky dostat. Předvídal jsem tento problém, a pro tunel č. 3 jsem vytvořil možnost  dostat se do něj  vyjmutím čela galerie, a nasoukat se fyzicky do tunelu. Tuto možnost jsem postupně využil při zastavení čistící lokomotivy  cca  po ujetí 1,5m kolejí. Použil jsem metodu "Zpět a znovu dopředu čistit", po zastavení znovu zatáhnout lokomotivu zpět a znovu dopředu, až jsem dosáhl cíle - tunel je prújezdný.

 

Ve třetím případě - očistím sběrač na lkomotivě.

 

 
       

 

 

Na fotu je čistící vagon, který tlačí čistící lokomotiva.

 

Zpět na Leden 2015

Zpět na Rok  2015