Abe 4/4 II
Jednotky řady ABe 4/4 II. byly prvními novými pohonnými vozidly, které získaly Rhétské dráhy po převzetí Berninské dráhy (r. 1943) pro berninskou trať napájenou 1000V. Dodávka probíhala ve dvou sériích: č. 41 – 46 v letech 1964 – 1965 a č. 47 – 49 v roce 1972.
Mechanické komponenty byly vyrobeny továrnou SWS (Schweizerische Wagons- und Aufzügefabrik AG Schlieren-Zürich), elektrická výzbroj pak firmou SAAS a Brown, Boveri & Cie, odpovídající starým technologiím pro stejnosměrné napájení.
Vozidla této řady mají maximální rychlost 65 km/h, váhu 41 tun (první série) a 43 tun (druhá série), celkový výkon 680 kW (910 koní) a dvě spřažené jednotky mohou táhnout maximální zátěž na hák. Druhá série se liší pouze délkou o 35 cm delší a odlišným typem podvozku. Délka je 16540 mm (resp. 16886 mm u druhé série).
Od uvedení do provozu nebyly v podstatě předmětem podstatných změn. Nesou červený nátěr, v první třídě mají 12 a ve druhé třídě 24 sedadel.
Vestavěné mnohočlenné řízení umožňuje spřažení s elektro-dieselovými stroji Gem 4/4 (801, 802) a novějšími ABe 4/4 III. (51-56). Navíc může být jednotka řízena sněhovou frézou Xrotet (9218, 9219) strojvedoucím sněžné frézy.
Na konci letní sezóny 2010 a po dodávce nových ABe 8/12 Allegra byla tato vozidla vyřazena. V listopadu 2010 byly do šrotu odtaženy č. 41, 42 a 45, v polovině prosince pak následovaly č. 43 a 44. Tři zbývající stroje z druhé série byly přeřazeny ke služebním účelům namísto Xe 4/4 č. 9922 – 9924.
Ačkoli byla vozidla dodána v červeném nátěru, jejich celkový vzhled se vyvíjel v souladu se směnícími se standardy Rhétských drah. Při dodávce měly č. 41 – 46 chromové lišty, druhá série je měla natřené. Ty byly původně zlaté a později bílé. Označení drah bylo od počátku u všech strojů ve zkrácené německé verzi RhB. Od roku 1973 do současnosti bylo doplněno logo Rhétských drah a v roce 1983 doplněn celý název dráhy ve třech jazykových mutacích. Během let se změnil také font písma. Nejvýraznější změna proběhla v roce 1988, kdy byly přidány proužky na spodek karoserie a podvozek natřen na šedo, ve stylu ostatních lokomotiv RhB.
Přehled vozů ABe 4/4 II
Číslo jednotky |
Uvedení do provozu |
Postavení |
41 |
1964 |
Listopadu 2010 zrušena |
42 |
1964 |
Listopadu 2010 zrušena |
43 |
1964 |
Prosince 2010 zrušena |
44 |
1964 |
Prosince 2010 zrušena |
45 |
1964 |
Listopadu 2010 zrušena |
46 |
1965 |
v provozu |
47 |
1972 |
v provozu |
48 |
1972 |
v provozu |
49 |
1972 |
v provozu |
|