Ge 6/6 I Legendární Krokodýl ( Crocodille )
" Krokodýl " je přezdívka elektrických lokomotiv, původně švýcarské lokomotivy SBB řady Ce 6/8 II a Ce 6/8 III. Později se tato přezdívka rozšířila i na řady 1 100 a 1100.1. rakouské lokomotivy velmi podobné konstrukce . Tato přezdívka přešla i na úzkorozchodné lokomotivy švýcarské řady řady Ge 6/6 I a do dnes nesou označení " rhétský krokodýl ".
RhB objednala u lodních společností SLM, BBC a MFO výrobu 6 ks lokomotiv pod označením Ge 6/6 číslo 401 až 406. Jejich nákup se uskutečnil v roce 1921. Pro elektrifikaci trati Albula byl tento nákup nezbytný. Také provoz na trati Landquard - Davos vyžadoval nové silnější lokomotivy než byly současné Ge 2/4 a Ge 4/6.
Bylo tedy v letech 1921 až 1929 nakoupeno celkem 15 lokomotiv v několika etapách. V roce 1921 - 6 ks s označním 401 až 406, v roce 1922 4 lokomotivy 407 až 410, 2 lokomotivy 411 a 412 v roce 1925 , a poslední 3 lokomotivy v roce 1929 s čísly 413,414, a 415. S těmito lokomotivami se RhB dobře podařilo nahradilt ustupující parní lokomotiy.
Lokomotiva Ge 6/6 je 13,3m dlouhá a váží 66 tun. Dosahuje max. rychlosti 55 km/hod a její síla dosáhla 794 kW. Má uspořádání náprav C´ C". Pojezd lokomotiy tvoří podvozky se třemi hnacími nápravami. Skříň lokomotivy se skládá ze tří částí. Ve vysokén střední části je umístěn transformátor, volič odboček , pomocné pohony a na střeše sběrače. Na obou čelech jsou kabiny strojvedoucího. Na střední část osově navazují nízké podlouhlé a užší hnací jednotky, pod jejichž kapotami jsou uloženy trakční motory. Pro lokomotivy krokodýl je vlastní spojnicový pohon. Motory pohánějí jalový hřídel, ze kterého se kroutící moment přenáší spojnicemi na hnací dvojkolí. Spojnicový pohon však způsobuje ve vyšších rycholstech lehké vrcení, což také připomínalo pohyb krkodýla.
Krokodýly měly zelenou a hnědou barvu. A to také zvýraznilo podobnost s těmito plazy.
První stroj č. 401 byl vyřazen v roce 1974 kvůli nehodě cca po 50letch služby. Již od roku 1958 nové lokomotivy Ge 6/6 II začaly vytlačovat Ge 6/6 I krokodýl do méně náročných služeb. Tento proces vytlačování výrazně ovlivnily dodávky lokomotiv Ge 4/4 II od roku 1973, takže do konce roku 1984 bylo již vyřazeno 6 lokomotiv. Vyřazeny byly lokomotivy č. 403, 404, 405, 408, 409, 410. Lokomotiva č. 402 byla vyřazena o rok déle, v roce 1985, a je nyní umístěna v muzeu dopravy ve Švýcarsku.
Po nehodě v roce 2000 byl vyřazen Krokodýl č. 411, a předán v roce 2001 do Deutches Museum v Mnichově. Po poruše převodovky v roce 1993 byl vyřazen další stroj č.413, a z toho samého důvodu i stroj stroj č. 412 v roce 2008. Po rozebrání strojů byly díly využity jako náhradní díly.
Stroje č. 414 a 415 jsou připraveny k přeřazení do provozního muzea. Ani jedna z 15 lokomotiv Krokodýl, které byly uvedeny do provozu , nenesly žádná jména. Do dnešního dne se dochovalo 6 strojů, přičemž jsou 1 ks jako pomník v Bergünu před nádražím, 3 ks v muzeu v Luzernu, v železničním muzeu v Kerzes, v muzeu v Mnichově. Poslední 2 stroje č. 414 a 415 jsou stále považovány za opravitelné lokomotivy.
Přehled lokomotiv Ge 6/6 I
číslo |
Uvedení do provozu |
Vyřazení |
Současný stav |
|
|
401 |
30/06/1921 |
1974 |
vyřazen po nehodě a demolici 1975 |
|
|
402 |
11.07.1921 |
1985 |
Je nyní vystavena v muzeu dopravy ve Švýcarsku v Lucernu |
|
|
403 |
19/07/1921 |
1984 |
sešrotována |
|
|
404 |
07/30/1921 |
1984 |
sešrotována |
|
|
405 |
19/08/1921 |
1984 |
sešrotována |
|
|
406 |
16/09/1921 |
1984 |
vystavena v továrně BBC Oerlikon, od 1999 pomník v továrně ABB Pratteln, od r. 2005 železniční muzeum Kerzes |
|
|
407 |
07/20/1922 |
1985 |
nejprve u Union banky v Curychu, od r. 1994 pomník u žst. Bergün |
|
|
408 |
08.12.1922 |
1984 |
sešrotována |
|
|
409 |
08/29/1922 |
1984 |
sešrotována |
|
|
410 |
24/10/1922 |
1984 |
sešrotována |
|
|
411 |
26/10/1925 |
2000 |
vyřazen po nehodě v roce 2001 předán do Deutsches muzeum v Mnichově |
|
|
412 |
27/11/1925 |
2008 |
zlikvidován po poruše převodovky, demontáž 2008 |
|
|
413 |
17/06/1929 |
1993 |
zlikvidován po poruše převodovky, demontáž 1996 |
|
|
414 |
06/25/1929 |
- |
stroj připraven do provozního muzea |
|
|
415 |
07.02.1929 |
- |
stroj připraven do provozního muzea
|
|
|
|
|
|