2.3  Po stopách RhB 2011 - Trať Albula

Filisur

Ve středu 17. srpna byl plán výletu nastaven: trať  Albula - nádraží a městečko Filisur, potom zaparkovat v Bergünu, a jít pěšky po Via Albula z Bergünu do Predy.  Zpět se vrátit vlakem do Bergünu pro auto.  Co dál,  se rozhodne až jak budeme po pěší tůře zmožení. Ale tato stránka se týká prvního výletu do Filisuru.

V bad Alvaneu jsme spali v penzionu Tratoria Carolina. Penzion připomínal spíše turistickou ubytovnu, WC a koupelna se sprchou na chodbě. Za to paní majitelka velice milá, mluvící velmi dobře alespoň 4 jazyky. Po střídmé snídani, za slunečného počasí, jsme vyrazili do Filisuru, který je v podstatě hned za bukem, možní 15 - 20 min autem.

 

Městečko Filisur se nachází na trati Albula, cca na poloviční trase mezi Thusis a Predou.  Je to překrásné městečko rozprostřené od údolí, kterým protéká říčka Albula,  až pod úpatí skalnatých hřebenů Alp.  Na jeho horním nejvyšším konci je umístěno nádraží, které jsme navštívili. Do nádraží jsou zaústěny 2 tratě. Trať Albula, která pokračuje z Thusis do St Moritz a druhá trať z Davosu, která zde na nádraží končí.

Nádraží je průjezdně se 2 koleji pro vyhýbání vlaků z Thusis do St Moritz a zpět, a třetí kolej je zaústěna do nádraží z Davosu. Při výjezdu na trať  směrem na St Moritz,  se ještě v nádraží všechny tři koleje sbíhají do jednokolejné trati, na které musí vlak  do další stranice Bergün  překonat 292 výškových metrů.

 

 

 

 Prohlídku nádraží jsme směrovali tak, abychom měli  čas na prohlídku nádraží, a abychom také zachytili přijíždějící vlak do nádraží.

 

 Malebná historická dřevěná nádražní budova, s malebnou venkovní restaurací a nově moderně zrekonstruovaným nástupištěm.

Nádražím vládně čistota, klid a pohoda. Ve venkovní restauraci sedí lidé, nikam nespěchají.

 

 

 Překrásné detaily nádraží, kde nic není ponecháno náhodě. 

 

Vlak přijíždí na minutu přesně podle jízdního řádu, tažen novou jednotkou ABe 8/12 Allegra. 

 

 Jak vlak tiše přijel, tak také tiše odjíždí. Na konci nádraží je již vidět stoupání do další satnice Bergün.

 V roce 1969 byla trať vybavena blokovým zabezpečovacím zařízením, což umožnilo vzdálený monitoring provozu na trati. V roce 2005 bylo přesuto řízení vlakové dopravy z Filisuru do Landquartu.

 

 V dnešní době jsou všechny stanice bez obsluhy, jízdenku si musíte koupit v automatu. Pro orientaci jsou ve stanici informační tabule jak s jízdními řády, tak i schema tratí pro přestup.

 

 

 Pohled z nádraží na skalnaté hřebeny Alp.

 

 Historická část městečka s překrásnými fasádami, malým náměstíčkem s kašnou, a informační tabulí s mapou okolí.

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

Reportáž pokračuje na stránce  2.4. Po stopách RhB - Bergün

zpět nahoru