ABe 4/4 I

Jedná se o osobní elektrickou jednotku s oddíly první a druhé třídy a 4 nápravami, které jsou všechny hnací. Vyrobeny byly v letech 1946 až 1953 přestavbou již existujících jednotek z let 1908 – 1911. Po přestavbě nesly provozní čísla 30 – 38 a pracují v soustavě 1000V stejnosměrného proudu. Po nasazení nových jednotek ABe 4/4 III. generace v letech 1988 – 1990 již nejsou tolik nasazovány. Ovšem nepostradatelné jsou v letě, ale i to se  mění v návaznosti na bezprostřední nasazení jednotek ABe 8/12 Allegra do provozu.

 

 

V prosinci 2009 bylo ve službě ještě 6 jednotek – dvě jako historická vozidla, 3 jako služební vozy a jedna v záloze, která je používána na posun nebo pro služební účely.

 

Berninská dráha původně pořídila 17 těchto jednotek ve dvou sériích od továren Schweizerische Industrie Gesellschaft (SIG) a Elektrizitätsgesellschaft Alioth. Všechny byly později přestavěny Rhétskými drahami  na ABe 4/4 I. Vozy byly původně označené jako BCe 4/4 nesou z první série služební čísla 1- 14. Jsou 13,93 m dlouhé, v první třídě mají 12 sedadel a 31 míst v druhé třídě. Vozy z druhé série byly delší – 14,66 m, 7 sedadel v druhé třídě bylo vynecháno ve prospěch zavazadlového prostoru . Služební čísla měly 21 – 23 a jednotky byly označenou řadou BCFe 4/4.

 

Elektrická výzbroj je u obou sérií stejná s výkonem 220 kW při 22 km/h.

V roce 1921 byl vůz č. 13 přeznačen na č. 15, protože někteří pověrčiví cestující v č. 13 odmítaly cestovat. Tehdy používaný zeleno-šedý nátěr pro vozový park neměly pouze dva vozy – ty měly nátěr žlutý s černočervenými nápisy.

 

Rhétské dráhy převzaly Berninskou dráhu v roce 1943 včetně vozového parku. Přestože po skoro 35 letech provozu nebyly vozy na konci své životnosti, výkonově již nebyly dostačující. Nicméně vozový park nebylo to jediné, co potřebovalo značnou investici. Z tohoto důvodu RhB ustoupila od nákupu nových vozů a místo toho začala modernizovat stávající kolejová vozidla ve vlastních dílnách v Landquartu a Poschiavu. Ovládání pohonu a brzd původně umístěné pod podlahou bylo přemístěno na střechu, některé bočnice byly prodlouženy, jeden pantograf nahradil dva původní sběrače. Devět vozů získalo kompletně novou elektrickou výzbroj, čímž byl jejich výkon zvýšen na 395 kW a v některé další přestavbě až na 440 kW. Tyto úpravy zdvojnásobily tažnou sílu na 40t a zvýšily maximální rychlost z 45 km/h na 55

 Přestavěné vozy byly dány do provozu se služebními čísly 30 – 38.

 

 

 

Dráha Chur – Arosa, která byla podobně převzata během druhé světové války disponovala šesti vozy, což bylo nedostatečné pro narůstající přepravu v zimním období. Protože sezóna na berninské trati byla v létě, bylo možné na zimu několik vozů předisponovat do Churu pro přepravu lyžařů. Z tohoto důvodu byly vozy č. 31 – 34 v letech 1946 – 1947 přestavěny na dvousystémové. Přestavba zahrnovala úplně novou elektrickou výzbroj s krokovým regulátorem,  novým silnějším motorem od SAAS a vzduchovou brzdu pro vlastní brždění. Ovšem vlak tažený jednotkou byl brzděn vakuovým systémem. V roce 1953 byl podobně přestavěn i vůz č. 30. Pro potřeby trati Chur – Arosa, která byla napájena stejnosměrným proudem do roku 1997, modernizované vozy 30 – 34 byly vybaveny během přestavby rekuperační brzdou. Zachování krokového regulátoru umožnilo v pozdější době dovybavit mnohočlenným řízením.

 

Při rekonstrukci zbývajících vozů č. 35 – 38 byla doplněna elektrická výzbroj pro berninskou dráhu bez vzduchového kompresoru. Namísto krokových regulátorů SAAS byly vybaveny MFO vícestupňovými regulátory. Tyto vozy byly vyzbrojeny dvojsystémově, což umožnilo vyšší jmenovitý výkon.

Ve zbývajících osmi vozech byly zachovány původní trakční motory a služební čísla, ale jejich výkon bylo možné zvýšit lepší ventilací trakčních motorů.

 

Když byla v roce 1956 zrušena 3. vozová třída,  jednotky BCe 4/4s byly přeznačeny na ABe 4/4s  a BCFe 4/4s na ABFe 4/4s a pak ještě v roce 1961 na ABDe 4/4s.

 

Postupem času získala většina vozů plně svařovanou skříň a současně i zaoblená okna.

 

Všechny vozy později přestavěné na ABe 4/4 I  vstupovaly do služby pro Berninskou dráhu ve žlutém nátěru. Po sloučení s RhB byl nátěr nahrazen zelenou a krémovou. Do konce roku 1950  byly některé vozy celé zelené. V průběru roku 1960 byl změněn nátěr na červenou, ale některé vozy této řady zůstaly v původním zeleno-krémovém nebo zeleném nátěru až do jejich vyřazení z provozu.

 

V roce 2000 a 2001 byly vozy č. 30 a 34 přebarveny na žluto a navráceny ke svému původnímu vzhledu. Jako historická vozidla slouží na zvláštních vlacích a také během letních dopravních špiček. Slouží s osobním vozem C114, který byl Klubem 1889 zřízen jako jídelní vůz, spolu s BC110, jehož interiér byl zrestaurován do původní podoby.

  

  

 

Seznam Abe 4/4 I a ABDe 4/4 z Rhaetian železnice (dříve Bernina line)

první
MS.

Uvedení do provozu

Konverze

Shop.
po rekonstrukci

Poslední
obchod.

Malovat

Komentáře

Místo pobytu

žlutý

zelená / krémová

zelený

červený

1

1908

1947

31

31

1908

1947

1959

1963

 

rozebrán a zničen v roce 2009

2

1908

1946

32

32

1908

1946

1957

1965

 

rozebrán a zničen v roce 2009

3

1908

 

 

3

1908

19..

1957

-

 

vyřazen v roce 1969, zrušena

4

1908

1947

34

34

1908
2001

1947

-

1962

Od roku 2001, lokomotiva nostalgickou (žlutá)

v provozu

5

1908

1946

33

33

1908

1946

1956

-

8. Května 1962 v Alp Grun zničena požárem

vyřazen v roce 1962, zrušena

6

1908

 

 

9921

1908

-

-

1960

Překreslí v roce 1960 opravit vozidlo Xe 4/4 9921, hnědá-červená

vyřazen v roce 1969, zrušena

7

1908

 

 

7

1908

19..

1957

-

 

vyřazen v roce 1965, zrušena

8

1908

 

 

8

1908

19..

-

-

 

vyřazen v roce 1967, zrušena

9

1908

1953

 

9920

1908

-

1953

1964/90

1951 Lavina smetla, jako servisní vozidlo Xe 4/4 zpět

vyřazen v roce 1998, zrušena

10

1908

1949

35

35

1908

1949

-

1962

 

sešrotován 2010, v provozu v Blonay

Chamby

prodáno

11

1909

 

 

11

1909

19..

-

1964

 

vyřazen v roce 1976, zrušena

12

1909

1951

37

9923

1909

1951

1957

1965

Přestavěn 1997 Xe 4/4 9923, pomocné auto Poschiavo, oranžová

v provozu

13

1909

 

 

15

1909

19..

-

-

1921 přečíslovány na 15.

vyřazen v roce 1969, zrušena

14

1909

1950

36

9924

1909

1950

-

1963

Postaven v roce 1998 na Xe 4/4 9924 a pomocné auto Pontresina, oranžová

v provozu

21

1911

1949

38

9922

1911

1948

-

1962

Zavazadlového prostoru zachovány označení ABDe 4/4
přestavěn v roce 1992 na Xe 4/4 9922 troleje služeb Poschiavo, oranžová

v provozu

22

1911

1953

30

30

1911
2000

1953

-

1966

1953 zavazadlového prostoru odstraněn, od roku 2000 Nostalgické vozů (žlutá)

v provozu

23

1911

 

 

23

1911

1948

1956

-

1956 zavazadlového prostoru pryč

vyřazen v roce 1969, zrušena

 Zpět nahoru

Zpět na   8. RhB  Vozový park

Pokračovat na ABe 4/4 II