Březen 2013
Obsah :
|
Oplocení parkoviště
Již minulý měsíc jsem se zmínil o výrobě oplocení parkoviště nádraží Domoušov. Oplocení je vyrobeno ze dvou dílů v celkovém délce1,4m . Dovezl jsem ho z dílny ASY model pana Chudoby z Jaroměře, a oba díly slepil a následně po dvou dnech vytvrzení lepidla osadil na kolejiště. Bohužel počasí modelování moc nepřeje. Neustále jsou velmi nízké teploty, a přip provádění drobných velmi přesných venkovních prácech brzy zebou ruce. Když vezmete nářadí do ruky, po chvíli se stejně musíte jít ohřát do tepla. A tak stavba nepokračuje v tempu, jaké jsem předpokládal při povánočním plánování postupu prací na kolejišti na rok 2013. Ale nic se nesmí uspěchat.
Opěrná zeď za skladem Domoušov
Celé nádraží Domoušov je umístěno na desce přilehlé k obvodové stěně rodinného domu. Abychom opticky oddělili stěnu rodinného domu od nádraží, vymysleli jsme oplocení a opěrné zdi. Jedna z pěrných zdí je umístěna za skladem a rampou. Byla složena z předvyrobených 3 dílů, které zbyly z výstavby zdí pro nějaké jiné kolejiště. Ostatní díly jsem vyrobil v dílně. Po drobné úpravě jsem je osadil provizorně na kolejiště. Zbývá ještě dovyrobené díly vyspárovat a jakmile se oteplí budou díly slepeny na pevno.
Opěrné zídky na levém zhlaví nádraží Domoušov
Trať na levém zhlaví postupně klesá z +23 cm na +0 cm Mezi vodorovnou částí desky a spádem hlavní trati, vzniká prostor pro oěrné zdi. Tento problém ( nedokončeníé nádraží ) mne trápí již delší dobu. V dílně jsem vyrobil jednotlivé zídky, které jsem postupně upravil přířezy ( zařízout spodní část do spádu a upravit přesnou délku) .
Rekonstrukce hlavní trati před vjezdem do nádraží. ( Před vchodem do jídelny)
Před francouzkými deřmi ( vstup do jídelny ) je stupínek do půlkruhu o poloměru 90 cm a průměru 180 cm. Trať kopírovala obvod tohoto stupínku od výšky 20 cm a klesala na 10 cm. Protože před jídelnou je letní venkovní sezení , vzniká v tomto prostoru velmi hustý provoz. Bohužel trať v tomto provozu tvořila problémy s překračováním, zakopáváním, zrovna když se nese káva pro hosty, nebo občerstvení atd. Proto jsem se rozhodl na nátlak manželky trasu hlavní trati a vstup do domu upravit, čili rekonstruovat. Odsouhlasený návrh je předsunutou trať integrovat do stupínku koleje zabetonovat s vrchní hranou podlahy stupínku. Tím se zamezí zakopávání nohou o opěrnou zídku trati. Předvyrobené díly opěrné zdi se použijí jako ztracené bednění, jejichž horní hrana bude kopírovat spád trati. Opěrné pilíře nebudou vyčnívat nad opěrnou zeď, budou kopírovat spád trati.
Rozšíření kolejiště o kolejovou smyčku v prostoru proti depu Domoušov
Před Depem Domoušov byl historicky umístěn záhon, který již dnes nesplňuje požadavky, které na něj byly kladeny při jeho pořizování. Spojil jsem ale rčení " zabít dvě mouchy jednou ranou". Zrekonstruovat okrasný záhon a do něj integrovat kolejovou smyčku. Byly odstraněny všechny polosuché dřeviny, a přesazeny ty, co byly v dobrém stavu. Vykopal jsem zářez o hloubce cca 25 - 30 cm s poloměrem 2,5 m. V místě, přechodu chodník / zahon budou vybourány palisády v nezbytrně nutné šířce trati. V prostoru pod 12 letým stromem - kupressocyparis - bude vybudován tunel. Tím se zamezí jarní shazování jehličí do kolejiště, které se velmi obtížně z kolejiště odstraňuje. Tunel bude asi 1,5m dlouhý. Touto smyčkou docílím obracení vlaků, aby se nejezdilo pouze jedním směrem
Výroba přechodu - lávky nad kolejemi nádraží Domoušov.
Na sklonku roku 2012 jsme s Yardou Chudobou vymysleli přechod pro pěší nad kolejištěm nádraží Domoušov. Předloh, vzorů, a námětů jsme měli hodně, ale který přechod vybrat, a nebo přizpůsobit vzor na naše kolejiště, který by zapadl do naší koncepce vzhledem, konstrukcí stylově atd. To byl rébus. Dlouho nám trval výběr předlohy, podle které bude vypracována dílenská dokumentace pro výrobu. Toto se nám podařilo až v lednu, a předpokládáme, že výroba přechodu bude dokončena do konce března 2013, a začátkem dubna bude přechod umístěn na kolejiště. Bohužel na přechod platí tiskové embargo jako na novou Octavii firmy Škoda. Takže divák se má na co těšit.
Rekonstrukce původních a doplnění nových budov nádraží Cedrov
V začátku svého modelování jsem ještě neznal pana Chudobu a jeho ASY model. Při hledání modelů staveb, kterými bych mohl doplňovat kolejiště, jsem narazil pouze na výrobce POLA a PIKO. V té době jsem si neuměl představit stavění budov z jednotlivých cihel, nebo z pískovcových bloků. Proto jsem tehdy nakoupil plastové stavebnice , které buď já, nebo syn jsme je slepili. Praxe ale ukázala, že to není nejoptimálnější řešení. Po dobu cca 3 let, co byly plastové stavby vystaveny nepříznivému počasí, tak dost ztratily na lesku, barevnosti, ale hlavně se začaly jednotlivé díly odlepovat od sebe , a tím se budovy začaly rozpadat. Alespoň já mám tuto zkušenost. Ale protože se do plastových budov vložily nemalé finanční prostředky, rozhodli jsme se budovy zachovat, a propojit materiály, jak přírodní pískovec , tak i umělý plast. Původně budovy byly na ploše rozmístěny ledabyle, bez koncepce, protože ještě nebylo jasno jak vůbec bude Cedrov zastavěn. Ani na to nebyl čas. Ale letos jsme se rozhodli Cedrov vyřešit. Proto byla navržena situace Cedrova, jež je na obrázku Cedrov Studie 04-2013. Cedrov bude mít 2 rodinné domy, Radnici, Fabričku s administrativní budovou, Obecní úřad, Nádražní budovu, nádražní sklad, hradlo a trafostanici . Víc budov se tam asi nevejde. Středem obce povede silnice s malým parkovištěm u nádraží . Do fabričky je zavedena vlečka.
Hradlo
Pod hradlo byla vyrobena deska s dlažbou, Do budovy byl doplněn funkční řídící pult, stolek , vnější a vnitřní osvětlení. hradlo je umístěno na pravém zhlaví při výjezdu z nádraží na kruhový most.
Nástupiště tříkolejného nádraží Cedrov
Nástupiště jsme doposud na nádraží Cedrov neměli. Pustili jsme se do jeho výroby. Nástupiště musí splňovat požadavek na občasnou chůzi obsluhy, která také může mít i 94 kg. Co to udělá s bodovým zatížením se raději ani neptáme, a rovnou na základě zkušeností zesilujeme dlažbu nástupiště železobetonovou deskou. Na obrázku můžete vidět pochozí plochu z pískovcových cihel, zesílenou ocelovým rámem s betonovoun deskou. Postrup je takový, že nejprve slepíme jednotlivé kostky dlažby lícem dolů, aby byla zachována pochozí rovina. potom se dlažba ( pochozí líc ) vyspáruje spárovačkou a vymyje se houbou na mytí aut tak, že spárovačka zůstane pouze ve sparách a z cihel se odstraní spárovačka.. Potom se dlažba opět otočí lícem ne desku stolu, osadí se ocelový rám s ocelovou výstuží průměru 6 mm, a ten se vybetonuje. Viz foto. Před uložením nástupiště se musí počítat s tloušťkou dlažba + železobetonová deska. V našem případě je to dlažba 12mm + železobet. deska 25 mm. Na fotografii vidíte vrchní část nástupiště v obrácené poloze lícem k desce stolu, na dlažbě je čerstvě zabetonovaná deska. Po zatvrdnutí bude nástupiště osazeno na kolejiště jako prefabrikát.
Fabrika
Velkým problémem je lehkost plastových staveb umístěných na kolejišti. Vlivem občasných nárazových větrů se budovy dost často převracely a nárazem se rozpadaly. Museli jsme tento problém řešit, a to ukotvením budov k základové desce nebo jiným způsobem. Naskytl se dobrý nápad , umístit do fabriky ocelovou konstrukci pro pojízdný jeřáb. Tato ocelová konstrukce vetknutá do dlažby z pískovce zajistí stabilitu fabriky proti nárazovému větru. Na těchto obrázcích je pouze menší část fabriky, s vyrobenou dlažbou, ocelovou konstrukcí pro jeřábovou dráhu . Není zde vidět montáž osvětlení, které je součástí rekonstrukce fabriky.